Dogstar v/Ole har drevet med hjulbygging siden 1996, og har etterhvert opparbeidet en meget stor kompetanse. Hjulbyggingen startet, som det meste annet i Dogstar, ved at vi ønsket å forbedre vår egen sykkelopplevelse.
Hvert hjul vi har bygget siden den gang har blitt bygget ut fra det målet om at hjulet skal bli så bra som overhodet mulig. Alle små grep og trinn som er med på å gjøre hjulet bedre, vil bli gjort. Mye av vår motivasjon for å holde på med hjulbygging ligger i det at vi innehar kunnskapen til å kunne bygge helt kompromistløst, og da kan vi heller ikke ta snarveier bare for å spare tid. Skulle vi levere fra oss hjul som vi selv ikke er helt fornøyde med, da forsvinner også motivasjonen til å holde på med dette. Både eiker, felg og nav blir underveis i byggeprosessen bearbeidet for å gi hjulet høyere stivhet enn det man får hvis hjulet bare strammes opp til korrekt spenn. Du vil merker dette ved at hjulene dine føles solide og responsive, selv når det gjelder de aller letteste hjulene.
Vi arbeider ut fra det prinsipp om at selve byggejobben skal være perfekt. Derfor tilbyr vi evighetsgaranti på byggejobben. Skulle hjulet ditt bli skjevt, og du ikke har gjort noe som har skadet felg eller eike, da tar vi det på vår kappe, og retter vi hjulet gratis - til evig tid. Og når uhellet er ute, og du har ødelagt hjulet ditt, får du prioritet foran all nybygging av hjul. Får filosofi er at har du først lagt penger og følelser i en nyinvestering, er det ekstremt irriterende å ikke få brukt delen fordi du må vente på reparasjon eller reservedel.
Som et resultat av hjulbyggerkompetansen har Ole i flere år hatt verdens letteste skivebremsehjul for konkurransebruk - og da mener vi hjul som faktisk tåler å brukes, av 80kg rytter i tekniske ritt som Nissan Cup og Terrengsykkelrittet. I 2006 veide hjulene 1300g. I 2007 var vekten nede i 1190g, og på slutten av 2008 var vekten 1080g. I 2010-sesosogen kjørte vi ritt på et hjulsett på 954g. Dette var for skivebrems, og for vanlig dekk-og-slange (evt slangeløst).
Når du som kunde ønsker å få bygget et hjul av oss, starter vi med å spørre hva du skal bruke hjulene til og hvor mye du veier. Veldig personlig saker, men også helt nødvendig. Da kan vi finne ut en bra kombinasjon av felg, eiker og nav som vil gjøre jobben best mulig for den bruken du ser for deg. Hvis du f.eks. ønsker rene XC konkurransehjul kan vi bygge mye lettere hjul enn om de også skal brukes til trening. Skal hjulene kun brukes på sti, velger vi komponenter som gir et så stødig og stabilt hjul som mulig for røff bruk med store dekk, men samtidig så lett som mulig.
Hva betyr egentlig Dogstar-byggingen i praksis?