Extralite er et lite Italiensk firma som siden starten i 1995 har hatt som mål å flytte grensene for hvor lett en sykkeldel kan lages uten at det går ut over holdbarhet eller stivhet. De har med seg masse erfaring fra bl.a. BMX, rammdesign og motordesign innen motocross, turbinproduksjon og ingeniørvirksomhet for Alfa Romeo.
All produksjon skjer i tett og nært sammarbeid med små, spesialiserte bedrifter i og omkring Milano. Avimatic, som bl.a. lager turbindeler for flyindustrien, utfører mesteparten av CNC-produksjonen, samt testing med røngtenfotografering for å se hvordan sprekkdannelser oppstår før de svikter. Mesteparten av sveisingen blir gjort hos Extralite, med assistanse fra TSA når det trengs. Kvalitetskontroll og montering blir gjort hos Extralite, og alle tester gjøres i henhold til UNi-standarder i tillegg til pratiske tester av konkurranseryttere og Extralite-folkene selv.
I dag utmerker Extralite seg med ekstremt lette produkter for terrengsykling og landevei. Men selv om vekten er lav, er takket være den intensive utviklingsprosessen hverken stivhet eller styrke dårligere enn det man finner hos tyngre komponenter.
Gå inn på Extralites sider for nærmere produktpresentasjon.
|
|
|
|
|
|
F1: Superlett racingramme med Horst Link. Bakdemper med pedal platform. 75mm vandring. Totalvekt 1980g inkl. bakdemper (small, eloksert, mykeste fjær).
|
|
F2: Maraton-ramme med Horst Link. 95mm vandring. 2080g med stålfjærdemper (small, eloksert, mykeste fjær).
|
|
Carver: Racinghardtail med shockabsorberende bakramme tunet til din vekt. 1250g i medium med eloksert finish.
|
|
|
|
|
|
UltraTerra: Hjulsett for felgbrems. Aero-eiker. Totalvekt 1190g
|
|
UltraTerra Ti: Hjulsett for felgbrems, med aero-titaneiker. Totalvekt 1140g
|
|
UltraDisc: Hjulsett for skivebremser. 6-bolt-feste for å kunne bruke lette skiver, aero-eiker. 1320g.
|
|
|
|
|
|
UltraHubs: Navsett for felgbrems. Terreng eller landevei. 62g frem, 162g bak. Ekstra tetninger, samt justerbar forspenning av kulelagerne.
|
|
UltraHubs SPD: Navsett for skivebrems. 99g frem, 199g bak. Ekstra tetninger, med teflonsete til o-ringer for lav friksjon. Justerbar forspenning av kulelagerne. Med disse kan vi bygge skivebremsehjul på under 1300g.
|
|
Hurtigkoblinger. 59g paret. Aksling og svingpunkt av titan, hendel og mutter av 7075 T6 alu.
|
|
|
|
|
|
The Head2: Superlett styrelager med rustfritt lager nede og radiallager oppe. 62g inkl. topplate og bolt.
|
|
FreeHead2: Superlett styrelager med rustfrie vinkelkontaktlager oppe og nede. Tåler røff stisykling. 79g inkl. topplate og bolt.
|
|
ScalHead: Superlett, internt styrelager ala Scott Scale og rimeligere Hard Rocx. Rustfritt vinkelkontaktlager nede, radiallager oppe. 52g inkl. topplate og bolt. Les om forskjellen på intergrerte og interne lager her.
|
|
|
|
|
|
IntegrHead2: Superlett, integrert styrelager ala dyre Hard Rocx-rammer. Rustfritt vinkelkontaktlager nede, radiallager oppe. 44g inkl. topplate og bolt. Les om forskjellen på intergrerte og interne lager her.
|
|
UltraStar: Stjernemutter som kan brukes om igjen. Skader ikke kronerøret, kan brukes på gafler med kronerør av karbon, som f.eks. SID World Cup. 8g.
|
|
|
|
|
|
|
|
UltraStem UL2: Stiv og ekstremt lett stem. Fåes i sort eller polert utgave. Titanbolter. 92g for 100mm.
|
|
UltraStem UL2: Stiv og ekstremt lett stem. Stålbolter. 98g for 100mm.
|
|
|
|
|
|
|
|
UltraBar: Karbonstyre på 105g. 580mm bredde. Alu-forsterkning i endene. Kan brukes med bar-ends. Vevd som en kontinuerlig strømpe gir ekstrem holdbarhet, 10 ganger kravet til UNI-standarden.
|
|
UltraBar UL: Karbonstyre på 99g. 560mm bredde. Alu-forsterkning i endene. Kan brukes med bar-ends. Vevd som en kontinuerlig strømpe gir ekstrem holdbarhet, 10 ganger kravet til UNI-standarden.
|
|
UltraPush: Riserbar av karbon. 135g. 600mm bredde. Alu-forsterkning i endene. Vevd som en kontinuerlig strømpe gir ekstrem holdbarhet, 10 ganger kravet til UNI-standarden.
|
|
|
|
|
|
UltraBrakes: De lettese v-bremsene noen sinne. 99g pr hjul, inkl klosser, nuddel og alle bolter. Stive!
|
|
UltraLevers: V-bremsehendler med høy ytelse, ingen fleks. 64g for paret!
|
|
|
|
|
|
|
|
UltraEnds: Bar-ends med totalvekt på 56g for paret! Fåes i sort eller polert alu.
|
|
NoeGrips: Skumholker. Gir god komfort, spesielt til stive gafler. Faste i formen, slik at de ikke føles for myke. Kun 36g for paret. Lasergravert logo.
|
|
|
|
|
|
|
|
E-Bones W: Superlett krank med integrerte lagere. 625g komplett med 3 tannhjul og alle bolter. 498g uten tannhjul.
|
|
OctaRamp: Lette krankdrev til 4-bolt kranker. 44t: 62g. 32t: 28g. 22t: 16g.
|
|
octaRamp 30T: Unikt 30-tenners krankdrev til 4-bolt kranker. Det går engentlig ikke an å lage 30t til 4-bolt, men Extralite har løst det ved å integrere mutterne i drevet! 28g.
|
|
|
|
|
|
The Post UL2: Lett og sterk setepinne. 7075 T6 alu, ekstrem butting utvendig og innvendig, kuleblåst overflate for høyere styrke. Lasergravert grafikk. 154g i 27.2 x 350mm.
|
|
The Post2: Lett og sterk setepinne. 7020 T6 alu. Utvendig buttet. 180g i 27.2 x 350mm.
|
|
|
|
|
|
|
|
UltraClamp: Setepinneklemme i extrem utførelse. 7075 T6 alu. Titanbolt. Bare 9g i 31.8mm.
|
|
The Clamp: Setepinneklemme i extrem utførelse. 7075 T6 alu. Stålbolt. Bare 12g i 31.8mm.
|
|
|
|
|
|
|
|
ExtraBolts: Masse forskjellige lettvektsbolter til krankdrev, kranker, stem, flaskeholdere, bremser etc.
|
|
Ekstras: Diverse lette alu-kassetter og kjeder som ikke er produsert av Extralite, men som de kan levere.
|
|
|